TURBOTRIMPAKET YAMAHA

TRIMPAKET FÖR YAMAHA SVHO, SHO, FZR & FZS
(VXR, VXS & H.O. efter modifiering)

När Yamaha lanserade världens största vattenskotermotor 2008 var förväntningarna höga och nu kan vi konstatera att motorn har ordentlig potential! Den aktuella motorn återfinns i modellerna FX SHO från 2008 års modell och FZR och FZS från 2009 års modell och framåt. RIB Extreme Racing har provat ut en mängd delar i olika kombinationer för att kunna erbjuda ett antal olika paket med varierande mängd trim, beroende på vad du vill med din Yamahaskoter. Tanken är att, oavsett hur långt man vill gå i tuning så ska vi erbjuda ett paket som är optimerat byggt på delar som fungerar bra ihop, det är vårt åtagande gentemot dig. Vi använder oss endast av delar från välrennomerade leverantörer såsom TBM, RIVA, R&D och Motec för att säkerställa högsta möjliga kvalitet och tillförlitlighet för dig som kund.

RIB Extreme Racing är exklusiv Motec vattenskoteråterförsäljare i Skandinavien.

Samtliga paket är Dyno testade och den uppgivna effekten levereras, du kan känna dig trygg som kund hos RIB Extreme Racing. Den uppgivna bromsade effekten hk, anger effekten vid pumpen. Förutom bänktesterna körs de flesta paketen under längre tid för att samla in så mycket data som bara går och att hela tiden sträva efter att förbättra produkten, Trimpaketet "OPEN" har t.ex. gjort Roslagsloppet, Saltsjöloppet och Uppsala Off-Shore 2009 och placerat teamet på en 1:a plats i OPEN klassen.

Fartangivelserna och accelerationsuppgifterna är uppmätta med Racelogics Video VBOX, 90 kg förare, full tank, neutralt trim och 98/99 oktan bensin. Observera att det kan skilja +- någon knop mellan olika motorer i grundutförande Fartangivelserna i våra paket är baserade på SHO modellen och FZR och FZS ger i så gott som samtliga fall ytterligare 0,5-1 knop högre toppfart.

Vi avråder alla som inte är experter att börja trimma på egen hand, då det oftast leder till svårare motorskador.

Välkommen till RIB Extreme Racing

 
trim1.jpg
 
trim2.jpg
 
trim 3.jpg

RIB EXTREME RACING YAMAHA TURBO - 350 HK

IMG_8792.JPG

Nytt instegsturbopaket under utveckling.

Efterfrågan på ett instegsturbo trimpaket med MoTeC Ecu är hög och utvecklingsarbetet pågår för fullt med att erhålla prestanda parallellt med ett attraktivt utpris.

Målet är att kunna behålla som många delar som möjligt "stock" från originalvattenskotern med bibehållen prestanda och hållbarhet.

Effekten ser ut att hamna mellan 340-370 turbohästkrafter från en mindre, priseffektiv Garrett turbo med inbyggd wastegate.
Gasresponsen är snabbare och aggressivare än förväntat med en toppfart runt 70 knop för att hålla nere varvtalet på motorn.

Karaktären skiljer sig dock relativt mycket mellan turbomatning och kompressormatning då accelerationen under laddtryck är väsentligt mer påtaglig än en jämförbar kompressorladdad vattenskoter.
I samtliga turbopaket reduceras den roterande vikten i motorn med hela 816 g, då kompressorkopplingen och mellanhjulet helt byggs bort och endast drivningen för oljepumpen kvarstår.
Fördelen är att trimapplikationen inte längre har kvar den känsliga komponenten, kompressorkopplingen - som har en förmåga att haverera vid högre effektuttag.

Mer information kommer löpande och lansering av turbopaketet blir våren 2019

Välkommen till "the 80 mph club"
- Snabb aggressiv gasrespons!!!

Effekt: +140 hk, 350 hk

Fart: 69 knop / 80 Mph / 128 km/h

Acceleration: 0-40 knop: 2,3 s / 0-50 knop: 3,2 s / 0-60 knop: 3,9 s / 0-100 km/h: 4,1 s / Max acc: 1,39 G

Kurvtagning: Medelstor ökning

Off-shore: Ingen ökning 

Prisestimat: 155.000 Sek


RIB EXTREME RACING YAMAHA TURBO 1 -  396 HK

Video Vbox data acceleration

Video Vbox data acceleration

I grunden har TURBO 1, precis som i OPEN EXTREME, OPEN och PRO STOCK, en M400 ECU från MoTeC.
Karaktären skiljer sig dock relativt mycket mellan turbomatning och kompressormatning då accelerationen under laddtryck är väsentligt mer påtaglig än en jämförbar kompressorladdad vattenskoter.

I samtliga turbopaket reduceras den roterande vikten i motorn med hela 816 g, då kompressorkopplingen och mellanhjulet helt byggs bort och endast drivningen för oljepumpen kvarstår.
Fördelen är att trimapplikationen inte längre har kvar den känsliga komponenten, kompressorkopplingen - som har en förmåga att haverera vid högre effektuttag.

OBS! Mappningen för aktuellt trimpaket är utformat primärt för Off-shore, extrem belastning och högt varvtal under lång tid med maximal hållbarhet. Önskas en magrare bränsleblandning med mer aggressiv tändning för exempelvis Close Course (accelerationsnabbare & högre toppfart) ordnar vi givetvis det.
Prestandasiffrorna nedan avser en Off-shore mappning.

Välkommen till "the 85 mph club"
- Brutal levande acceleration genom hela registret!

Effekt: +186 hk, 396 hk

Fart: 73 knop / 85 Mph / 136 km/h

Acceleration: 0-40 knop: 2,3 s / 0-50 knop: 3,2 s / 0-60 knop: 3,9 s / 0-100 km/h: 3,4 s / Max acc: 1,39 G

Kurvtagning: Stor ökning

Off-shore: Stor ökning

 

Pris: 225.000 Sek

 


REFERENS: ORIGINAL YAMAHA SHO 210 HK

Här ser ni acceleration och toppfart som en referens till ovan trimpaket.
Vattenskotern är en original Yamaha FX SHO med 210 hk och kompressor.

Många tycker originalet går tillräckligt bra och häpnas över prestandan avseende hastighet och acceleration.
Men för dig som vill ha det där lilla extra,

- Välkommen att höra av dig per mail eller telefon så trimmar jag din vattenskoter efter just dina önskningar.

Välkommen!