KOMPRESSORTRIMPAKET YAMAHA

TRIMPAKET FÖR YAMAHA SVHO, SHO, FZR & FZS
(VXR, VXS & H.O. efter modifiering)

När Yamaha lanserade världens största vattenskotermotor 2008 var förväntningarna höga och nu kan vi konstatera att motorn har ordentlig potential! Den aktuella motorn återfinns i modellerna FX SHO från 2008 års modell och FZR och FZS från 2009 års modell och framåt. RIB Extreme Racing har provat ut en mängd delar i olika kombinationer för att kunna erbjuda ett antal olika paket med varierande mängd trim, beroende på vad du vill med din Yamahaskoter. Tanken är att, oavsett hur långt man vill gå i tuning så ska vi erbjuda ett paket som är optimerat byggt på delar som fungerar bra ihop, det är vårt åtagande gentemot dig. Vi använder oss endast av delar från välrennomerade leverantörer såsom TBM, RIVA, R&D och Motec för att säkerställa högsta möjliga kvalitet och tillförlitlighet för dig som kund.

RIB Extreme Racing är exklusiv Motec vattenskoteråterförsäljare i Skandinavien.

Samtliga paket är Dyno testade och den uppgivna effekten levereras, du kan känna dig trygg som kund hos RIB Extreme Racing. Den uppgivna bromsade effekten hk, anger effekten vid pumpen. Förutom bänktesterna körs de flesta paketen under längre tid för att samla in så mycket data som bara går och att hela tiden sträva efter att förbättra produkten, Trimpaketet "OPEN" har t.ex. gjort Roslagsloppet, Saltsjöloppet och Uppsala Off-Shore 2009 och placerat teamet på en 1:a plats i OPEN klassen.

Fartangivelserna och accelerationsuppgifterna är uppmätta med Racelogics Video VBOX, 90 kg förare, full tank, neutralt trim och 98/99 oktan bensin. Observera att det kan skilja +- någon knop mellan olika motorer i grundutförande Fartangivelserna i våra paket är baserade på SHO modellen och FZR och FZS ger i så gott som samtliga fall ytterligare 0,5-1 knop högre toppfart.

Vi avråder alla som inte är experter att börja trimma på egen hand, då det oftast leder till svårare motorskador.

Välkommen till RIB Extreme Racing

 
trim1.jpg
 
trim2.jpg
 
trim 3.jpg

RIB EXTREME RACING YAMAHA OPEN EXTREME 374 HK

 Video Vbox data acceleration

Video Vbox data acceleration

Open Extreme 2.jpeg

I grunden har OPEN EXTREME, precis som i OPEN och PRO STOCK, M400 ECU från MOTEC. Vi kryddar här med optimering av laddtryck, kylning och handlingsprodukter. Det här är paketet som tar din skoter över 70 knop strecket. När OPEN inte längre räcker till finns OPEN EXTREME som kommer att placera dig i topp och du vinner alla race (om du vågar gasa...). Ny impeller som optimeras mot övriga delar för bästa prestanda. Förstärkningar på utsatta ställen i skrovet läggs upp i kolfiber för att klara de stora påfrestningarna.

OBS! Mappningen för aktuellt trimpaket är utformat primärt för Off-shore, extrem belastning och högt varvtal under lång tid med maximal hållbarhet.
Önskas en magrare bränsleblandning med mer aggressiv tändning för exempelvis Close Course (accelerationsnabbare & högre toppfart) ordnar vi givetvis det.

Prestandasiffrorna nedan avser en Off-shore mappning.

Välkommen till "the 80 mph club"

- Brutal acceleration genom hela registret!

Effekt: +164 hk, 374 hk

Fart: 72 knop / 83 Mph / 133 km/h

Acceleration: 0-40 knop: 2,6 s / 0-50 knop: 3,4 s / 0-60 knop: 4,4 s / 0-100 km/h: 3,7 s / Max acc: 1,12 G

Kurvtagning: Stor ökning

Off-shore: Stor ökning

 

 

Pris: 135.000 Sek

 


RIB EXTREME RACING YAMAHA OPEN 304 HK

 Video Vbox data acceleration

Video Vbox data acceleration

 Video Vbox datainspelning prestandafilm

Video Vbox datainspelning prestandafilm

En friare trimning innebär större möjligheter och andra utmaningar. I OPEN behåller du givetvis M400 ECU men byter utöver det ut andra komponenter kring motorn för ännu bättre agressivitet och respons. Hydrodynamiken är ytterligare förbättrad och greppet i vattnet än vassare. OPEN är testat under hårda förhållanden och är klassvinnare i Roslagsloppet, Saltsjöloppet & Uppsala Off-Shore Race 2009! Ny impeller som optimeras mot övriga delar för bästa prestanda. Förstärkningar på utsatta ställen i skrovet läggs upp i kolfiber för att klara de stora påfrestningarna.

OBS! Mappningen för aktuellt trimpaket är utformat primärt för Off-shore, extrem belastning och högt varvtal under lång tid med maximal hållbarhet.
Önskas en magrare bränsleblandning med mer aggressiv tändning för exempelvis Close Course (accelerationsnabbare & högre toppfart) ordnar vi givetvis det.

Prestandasiffrorna nedan avser en Off-shore mappning.

Välkommen till "the 80 mph club"

- Fartprestanda över 70 knop!

Effekt: +94 hk, 304 hk

Fart: 69,8 knop / 80 mph / 128 km/h

Acceleration: 0-40 knop: 2,5 s / 0-50 knop: 3,4 s / 0-60 knop: 5,0 s / 0-100 km/h: 3,8 s / Max acc: 0,94 G

Kurvtagning: Stor ökning

Off-shore: Stor ökning



 

Pris: 110.000 Sek


RIB EXTREME RACING YAMAHA PRO STOCK 256 HK

 Video Vbox data acceleration

Video Vbox data acceleration

 Video Vbox datainspelning prestandafilm

Video Vbox datainspelning prestandafilm

Här monterar vi allt som är tillåtet att göra på en vattenskoter och fortfarande köra och tävla i Stock klassen. Det innebär, föutom delar för bättre grepp och manöverering, högre laddtryck, mer kylning och en helt anpassad motorstyrning. Med en M400 ECU från Motec väcks oanade krafter till liv i din motor! Härifrån kan du ta steget upp i Open klassen till en överkomlig kostnad. Ny impeller som optimeras mot övriga delar för bästa prestanda. Förstärkningar på utsatta ställen i skrovet läggs upp i kolfiber för att klara de stora påfrestningarna.

OBS! Mappningen för aktuellt trimpaket är utformat primärt för Off-shore, extrem belastning och högt varvtal under lång tid med maximal hållbarhet.
Önskas en magrare bränsleblandning med mer aggressiv tändning för exempelvis Close Course (accelerationsnabbare & högre toppfart) ordnar vi givetvis det.

Prestandasiffrorna nedan avser en Off-shore mappning.

Välkommen till "the 75 mph club"

- Maximalt trim för "Stock" tävlingsklassen

Effekt: +46 hk, 256 hk

Fart: 66 knop

Acceleration: 0-40 knop: 3,4 s / 0-50 knop: 4,3 s / 0-60 knop: 6,4 s / 0-100 km/h: 4,8 s / Max acc: 0,93 G

Kurvtagning: Stor ökning

Off-shore: Stor ökning




 

Pris: 75.000 Sek


RIB EXTREME RACING YAMAHA ENDURANCE 254 HK

 Video Vbox data acceleration

Video Vbox data acceleration

 Video Vbox datainspelning prestandafilm

Video Vbox datainspelning prestandafilm

Kraftigt förbättrad acceleration och en mer aggresiv motorrespons och högre toppfart. Endurance testat trimpaket (Hahn 300) som håller för långvarig fullgaskörning. Ett mycket prisvärt paket med mycket effekt för pengarna. På motorsidan har vi arbetat med högre laddtryck och öppnare tillförsel av insugsluften. Vår testskoter har kört över 150 timmar utan minsta problem.
Inklusive pumptunnel förstärkning i epoxy/kolfiber

- Maximal prestanda med original Ecu!

Effekt: +44 hk, 254 hk

Fart: 64 knop

Acceleration: 0-40 knop: 2,8 s / 0-50 knop: 3,9 s / 0-100 km/h: 4,7 s / Max acceleration: 0,95 G

Kurvtagning: Ingen skillnad

Off-shore: Ingen skillnad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pris: 50.000 Sek


RIB EXTREME RACING YAMAHA CHEATER 242 HK

 Video Vbox data acceleration

Video Vbox data acceleration

 Video Vbox datainspelning prestandafilm

Video Vbox datainspelning prestandafilm

Det här är vårt instegstrim med en märkbar accelerationsskillnad och en något högre toppfart jämfört mot originalprestanda. Vattenskotern svarar betydligt bättre på gaspådrag genom hela varvtalsregistret och ingen av dina vänner kommer att se eller höra att din skoter är modifierad, - du bara kör ifrån dem...

Välkommen till "the 70 mph club"

- Prisvärt instegspaket!

Effekt: +32 hk, 242 hk

Fart: 60 knop

Acceleration: 0-40 knop: 2,7 s / 0-50 knop: 3,7 s / 0-100 km/h: 4,7 s / Max acceleration: 0,84 G

Kurvtagning: Ingen skillnad

Off-shore: Ingen skillnad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pris: 30.000 Sek



REFERENS: ORIGINAL YAMAHA SHO 210 HK

Här ser ni acceleration och toppfart som en referens till ovan trimpaket.
Vattenskoter är en original Yamaha FX SHO med 210 hk och kompressor.

Många tycker originalet går tillräckligt bra och häpnas över prestandan avseende hastighet och acceleration.
Men för dig som vill ha det där lilla extra,

- Välkommen att höra av dig per mail eller telefon

Välkommen!